torsdag 28. februar 2013

Mitt Haukeparadis

Normalt sett bruker jeg ordet paradis i en helt annen sammenheng, men med den aktiviteten som har vært det siste på åteplassen vår, synes jeg at haukeparadis er en rett betegnelse.



Den voksne hannen har vist seg fram noen ganger, selv om den aldri sitter lenge. Men den nye hunnen som har holdt seg hos oss i et par uker nå, er hannens rake motsetning. Hun sitter og sitter og sitter hvis hun først har blitt trygg. Rekorden er 8,5 timer. De siste to gangene jeg har vært i bua har det vært godvær med fint vinterlys, og hunnfuglen har vist seg fra sin beste side.

Knut har vært heldig og har opplevd 3 hauker nede samtidig. Det har jeg til gode å oppleve.


Men jeg klager aldeles ikke av den grunn. Det er rett og slett en nytelse å studere disse kraftfulle og likevel elegante rovfuglene. Det er tredje sesongen vi holder på med foring på denne plassen og noen ganger lurer jeg på om det er en av ungfuglene vi tidligere har hatt her som nå kommer tilbake i voksendrakt.

For noen uker siden tok jeg opp en ny sittepinne som jeg synes er veldig fin. Denne har jeg plassert litt lenger fra bua enn den store sittestokken. Foreløpi har jeg ikke opplevd å få hauk på den nye pinnen, men Knut har hatt både ungfugl og den voksne hannen der. Så jeg får bare holde på - en dag lykkes det vel. Nedenfor et bilde av den nye sittepinnen i fint morgenlys.


Nedenfor følger noen av bildene fra de to siste møtene med den nye hunnhauken.














På det siste bildet ser vi rengjøring av nebb og klør - en viktig oppgave etter måltidet.

Noen av bildene er croppet endel, det gjelder særlig fluktbildene. Forøvrig er det stort sett bare mindre cropping som er foretatt. Bildene kommer hovedsakelig rett fra kamera, så de er ikke vært utsatt for fulgod etterbehandling. Ellers forsøker jeg å holde iso'en så lav som mulig. Og uansett tar jeg noen bilder på lav iso når lyset er godt og jeg allerede har sikret meg bilder av hauken. Skal det lages forstørrelser kan det jo være greit å ha et så godt utgangspunkt som mulig med lite støy i bildet.

Ja, dette var et lite innblikk fra haukeparadiset vårt nå i februar. Vi håper aktiviteten fortsetter utover ettervinteren.

Willy

14 kommentarer:

Vidar Gran sa...

Utrolig flotte bilder Willy! Venter også spent på flere kyst bilder:-)

Willy Gill sa...

Takk for kommentaren, Vidar. Moro du liker bildene. Skal jobbe litt videre med kystbilder utover ettervinteren og våren. I det siste har jeg spesielt likt å panorere bølger som slår mot land. I tillegg må jeg nok ta med stativet også. Det blir en helt annen form for foto enn rovfuglfotografering. Kunsten er vel å roe helt ned, lete etter motiver og bruke lyset. Du og andre enn gode forbilder å så måte.
Willy

Lasse sa...

Fantastiska bilder - bara att gratulera!! Svårt att välja någon favorit för de är bra allihop. Förstår att du trivs där i gömslet!

Anonym sa...

Hvilke bilder. Blir rent misunnelig. Ønsketenkning og ha fått opparbeidet en slik åteplass og bu.

Sander K.

Ottars fotoblogg sa...

Oj..dette var en knallbra serie av disse flotte fuglene. Gratulerer.

Ottar

Torbjørn Wingsternes sa...

Flott åteplass du har. Likte nr 11 og 14 best.

Anonym sa...

Hei Willy.

Utrolig mange flotte bilder her. Her har du virkelig fått frem blikket og råskapen Hønsehauken er kjent for.
God helg.

Glenn Byremo.

Magnus Jonas Fjell sa...

Veldig flott, kjekt å se!
Likte godt flukt bildene, skarpe og i fint lys!
Lykke til videre.

Morten Borg sa...

her var det mange superbilder, liker spesielt godt nr9

Willy Gill sa...

Mange takk til dere som kommenterer bildene mine av hønsehauken. Godt samarbeid er det som skal til for å få etablert og drive en åteplass. Det er virkelig moro når det lykkes. Når vinterlyset er av den bra sorten, kan det bli trivelige stunder når haukene er på plassen. Ha ei fin uke. Willy

Knut Riise sa...

Fantastisk flotte bider!

Meget bra!

Mvh Knut

Willy Gill sa...

Takk for hyggelig kommentar, Knut!
Ha ei god fotohelg. Mvh Willy

Willy Gill sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Jan-Rune Samuelsen sa...

Utrolig flott haukeserie! Fint lys, og teknisk gode bilder. Vanskelig og plukke favoritter, men # 4 er morsom, og flere av fluktbildene er veldig bra.