fredag 9. november 2012

Havørna - en av mine favoritter

Dette innlegget vil jeg vie havørna, en av mine favoritter. For en tid tilbake viste svært mange naturfotografer frem sine bilder av denne vår største ørn. Nå er det ikke så ofte av vi ser bilder av havørn lenger. Kanskje noen tenker at havørna er "gjennomfotografert" og at det ikke lenger er interessant å se bilder av denne?





For min del finnes det nesten ikke en mer spektakulær fugl. Det er litt av en opplevelse å følge angrepene mot levende eller død fisk. Avhengig av vind, lys, omgivelser etc. kan bildene bli svært forskjellige og varierte. Det beste bildet er nok fortsatt ikke tatt av havørna, så akkurat det burde være god nok inspirasjon for konkurransefotografene. Om bildene blir fantastiske eller bare gode, se det betyr kanskje ikke mest for de fleste av oss. Men tenk for en opplevelse det er å opleve havørnas jakt på nært hold!





Derfor skal jeg fortsette fotojakten på havørna, om det er her i sør eller lenger nord i landet. Jeg vil også oppfordre dere andre til å vise bilder av havørna og ta nye bilder av den mektige skjærgårdskongen. Vi tåler fortsatt å se mange bilder og kanskje også filmer av den.






Denne gangen er bildene hentet fra arkivet mitt fra Flatangerturene i 2010. Som dere ser av bildene er det benyttet ulike blendere og lukkertider. Det er gøy å eksperimentere litt. Får håpe det ikke blir så lenge til jeg kan få tatt en ny tur til ørnenes rike for gode opplevelser og bilder.

En ting som er sikkert er iallefall at et par store forstørrelser på veggen av havørna imponerer de fleste som kommer på besøk. Vi naturfotografer, både proffe og amatører må vise frem bildene våre slik at flere blir kjent med vår fantastiske natur her i landet.






10 kommentarer:

John Grønning sa...

Flere flotte bilder her. Alltid flott med fotos av Havørna.

Lasse sa...

Håller med dig, man tröttnar inte på bilder av denna mäktiga fågel ! Trevlig helg!

Torbjørn Wingsternes sa...

Flott serie. Vi går vel inn i en tid nå da det blir mye flotte bilder av havørna å se på ulike blogger.

God helg:)

Unknown sa...

En nydelig serie av havørna dette, det er en fantastisk fugl å fotografere. Man er nok blitt godt vant med bilder av havørn, men opplevelsen er selvsagt fremdeles stor, og bildene er også gode, selv om de ikke er nyskapende. Skulle gjerne fotografert mer havørn jeg :)

Kenny Isaksson sa...

Hej Willy!
Härliga bilder på Havsörnen. Man längtar tillbaks till Flatanger. Har bokat till sommaren så det blir en ny tur juli 2013.
Må väl / Kenny

Morten Borg sa...

flotte bilder i supert lys, blir aldri lei av å se så bra bilder som det her

Knut J Andersen sa...

Hei Willy.
Fantastiske bilder av Havørna.
Ingen tvil den er den ubestridte Kongen her Nord.
Hilsen Knut

Willy Gill sa...

Takk for hyggelige kommentarer alle sammen. Moro at dere liker bildene. Gleder meg til jeg kan presentere bilder av havørn tatt i min hjemkommune Lindesnes. Kanskje til neste år. mvh Willy

Anonym sa...

Hei Willy.

Fantastiske bilder av en mektig rovfugl. Det første bildet var rått.

Glenn Byremo.

Hilda R.B sa...

Jeg er nok helt enig med deg at dette er en av de mektigste fuglene vi har.
Ser at du har mange knallbilder av den også. Liker de bildene der den henter fisken. Godt fotoarbeid synes jeg.

Jeg blir ikke lei av slike knallbilder av ørnen.
Ønsker deg en god helg.
Hilda