mandag 18. mars 2013

Norges sørligste haukugler

Helt siden nyttår har jeg hatt ukentlige møter med ei haukugle her i Lindesnes. Kun noen få steinkast fra Lindesnes fyr på vårt sydligste fastlandspunkt. Noen dager har den vært medgjørlig og sluppet meg inn på kort hold, mens den andre dager ikke har vært så samsarbeidsvillig. Uansett har det vært en stor opplevelse å ha en slik flott ugle i nærområdet.


Noen ganger har det sittet urørlig i en tretopp i "timesvis", mens den andre ganger har vært mer i jaktmodus. Spennende har det vært uansett.





Noen ganger har det vært solfylte vinterdager, mens det andre ganger har vært mer overskyet og flatt lys.


Flere ganger har jeg tenkt på å starte musefangst og forsøke på skikkelige actionbilder, men det ble visst med tanken.

Uansett har det blitt mange flotte møter. Og som om det ikke var nok, har jeg fått oppleve haukugla også i Lyngdal og Kvinesdal nå i høst og vinter. Jeg har ikke mye kjennskap til denne arten, men mitt håp er at de lokale fuglene finner hverandre nå som det nærmer seg hekking. Kanskje noen med mer kunnskap om dette kan si om det er realistisk å håpe på hekking på Sørlandet.

Haukugla i Kvinesdal satt høyt i toppen av et tre på ei fersk hogstflate. Utrolig bra at moderne flathogst sparer igjen noen sittetrær.



Tilbake i oktober fikk jeg mitt første møte med haukugle i Lyngdal. I et nydelig lys med eikeskog i bakgrunnen fikk jeg festet den flotte ugla til brikka.


Men som sagt har det blitt flest møter med ugla her i Lindesnes. Takk til Alf som har varslet meg om observasjoner!


Nå har det gått noen dager siden jeg sist så ugla her i Lindesnes. Jeg håper på nye møter og sier velkommen igjen!