fredag 7. januar 2011

Høydepunktet i 2010?

Det er vanskelig å si hva som var høydepunktet mitt som naturfotograf i 2010. Uansett var det et år som stod i rovfuglenes tegn for min del , med særlig fokus på hauk og ørn. Vi har så langt lyktes bra med fotoskjulet vårt for hauk her på Sørlandet, men jeg må nok innrømme at turene til Flatanger i mai og november var noe helt spesielt. Så mye action skal man lete lenge etter!

I dag har jeg sett igjennom arkivet fra disse turene og hentet frem noen nye bilder, i tillegg til at par gamle favoritter. Lysten til å dra nordover til Flatanger og Ole Martin Dahle ble ikke mindre etter å ha mimret litt.







Havørna har begynt å etablere seg her på Sørlandet også, men foreløpig er ikke bestanden så stor at det er mulig å drive målrettet fotografering av dem. Det blir spennende å følge med fremover. Men enn så lenge er det hønsehauken som har fokus for min del nå utover vinteren.

Det siste bildet har fått en litt spesiell betydning for min del i det siste. Så vidt jeg husker er det tatt i nærheten av den planlagte vindmølleparken i Flatanger. Jeg ønsker å være optimistisk, men det er klart at tanken slår meg om denne majestetiske ørnen skal bli det første offeret for vindmøllene. Nå er ikke jeg noen ekspert på vindkraft og energiproduksjon generelt, men jeg lurer nå på om det ikke ville være mer økonomisk og mindre belastende for miljøet med effektivisering av nåværende vannkraft. I mitt nærområde er det allerede etablert fem vindmøller på Lindesneshalvøya, og på Lista som er et utrolig viktig område for fuglelivet, er det også godkjent planer for et betydelig antall vindmøller. Hvilke konsekvenser vil det få for fuglelivet? Rapporter fra blant annet Smøla, gir iallefall grunnlag for å være svært skeptiske.

Vi bør som miljøbevisste mennesker sørge for å si ifra når industrielle hensyn veier tyngre enn de mange svært viktige fugleområder i landet.

1 kommentar:

Hilda R.B sa...

Hei! Ser jo at du hadde utbytte av Flatangere turene. Så flotte bilder du fikk. Du hadde også gode tankerefleksjoner for vindmøllene i sårbare miljø. Ha en god helg!