søndag 28. oktober 2012

Flott møte haukugla / Northern Hawk Owl

Noen ganger skal man ha flaks. Og det hadde jeg virkelig på høstens flotteste dag på Sørlandet.
Fotovenner fra Rogaland hadde nettopp kommet ut fra kamuflasjen vår med bilder av spurvehauker og endel småfugler. Selv om aktiviteten på åteplassen ikke hadde vært helt på topp, iallefall når det gjelder fotomuligheter på haukene, var det en fornøyd gjeng som satte kursen mot Lindesnes igjen. Jeg lå noen minutter før de andre, og plutselig ser jeg en flott fugl sittende i ei lita gran bare et par meter fra veien. O salige stund - tenker jeg. Nå har jeg sjanse til å få bilder av haukugla. Jeg sniker meg ut med kameraet klart og tar bilder med en gang for å sikre meg. Så nærmer jeg meg forsiktig mens jeg tar bilder nesten kontinuerlig. Når jeg står rett under treet, finner ugla ut at den vil flytte seg litt. En stund blir den sittende oppe på et låvetak før den plutselig stuper ned etter et mus i det høye gresset. Så blir den plutselig borte, mens jeg glisende kan gå igjennom bildene.


Av og til skal man som sagt ha flaks. Jeg ringer etter mine fotovenner, men ingen tar telefonen. Får håpe de ikke går glipp av denne muligheten. Etter mange lange minutter ringer det i telefonen igjen, og når de hører hva som er på gang blir det fart i sakene. En liten stund senere ser jeg bilen, og sammen går vi forsiktig i den retningen jeg sist så den.


Elgjegerne som kommer forbi, lurer nok veldig hva som skjer. Det ikke hver dag at 4 mannfolk med digre telelinser står i veikanten på denne heieveien.

Haukugla har vært sett på dette stedet noen ganger de siste ukene, men nå er det en stund siden sist. Jeg vet ikke så mye om arten utenom at den ikke er så vanlig her i området. Det er vel lenger nordover at den har sitt kjerneområde. Uansett må dette være en av de flotteste fuglene som finnes. Navnet sier det meste - både hauk og ugle, kan det bli bedre for en rovfuglinteressert fotograf?


Etter ei stund finner vi haukugla igjen. Den har fanga ei mus som den plasserer på toppen av en råtten trestamme. Ser ut som den hamstrer. Vi beveger oss forsiktig rundt i området mens ugla flyr fra tre til tre. En flott opplevelse å følge den. Noen fotomuligheter blir det, helst på litt langt hold. Men av til ganske nærme også. En herlig opplevelse.


Et croppet bilde av ugla i flukt i tett skog.

Det siste bildet viser haukugla med mus i klørne.

En fantasisk flott dag som ble toppet med en uvanlig flott fugl. Livet som naturfotograf kan være godt i blant.

20 kommentarer:

Morten Borg sa...

flotte bilder, bra at noen har flaks

Ottars fotoblogg sa...

For en opplevelse dette måtte ha vært, bra du hadde denne flaksen. Fin dokumentasjon og fortelling. Gode bolder fikk du pgså.

Ottar

Anonym sa...

Flotte bilder og tekst.

Bjørn

Hilda R.B sa...

He,he noen ganger er man bare heldig. Likte innlegget med den frydefulle følelsen en får når en oppdager noe uvanlig.
Bildene av haukugla er bare helt flotte. Den er dagaktiv så får en se denne kan en få bilder med flott lys.
Godt jobbet!
Hilda

Anonym sa...

Kjempeflotte bilder av haukugla. Imponerende lys over bildene dine. Moro når alt klaffer. Lykke til videre.
Halvard R.

Anonym sa...

Utrolig fine bilder av haukugla. Det som er det flotte med haukugla er jo at den er dagaktiv og ikke så sky slik at man kan nyte synet av denne arten på ganske kort avstand.
Glenn Byremo.

Anonym sa...

Utrolig flotte bilder av haukugla. Må ha vært en fin opplevelse.
Monica
Romsdal

Anonym sa...

Dette var flotte bilder av haukugla. Hører det er noen observasjoner av denne arten i sør om dagen.


Sigbjørn Å.

Willy Gill sa...

Hei, alle sammen. Jeg setter stor pris på kommentarene fra dere alle. Forstår at det er en liten invasjon av haukugler her i sør, og det er jeg veldig glad for. Flottere fugl skal man lete lenge etter. Jeg håper på å treffe denne ugla igjen. Ønsker dere alle en fin senhøsten. Willy

jarl kjetil sa...

Hei!

Litt flaks må man ha noen ganger og desto mer man er ute jo større blir sjansen for at det dukker opp noe bonus. Her har du jo utnyttet muligheten du fikk meget bra. De to første bildene ble bare lekre av denne vakre ugla.

Anonym sa...

Heldige er dere som har fått oppleve haukugla i det siste. Flotte bilder må jeg si.Likte dem alle.

Åge
Mandal

Moisés Augusto Gonçalves sa...

Belíssimas fotos!

Torbjørn Wingsternes sa...

Spennende fugl. Nr 2 ble aller best etter min mening.

Willy Gill sa...

Takk for nye kommentarer, Torbjørn, Moises, Åge og Jarl Kjetil! Jeg har ikke sett haukuglen siden jeg så den forrige lørdag. Men håper fortsatt på et nytt møte, så kameraet er alltid med på vei til jobb.

Kolbjørn Pedersen sa...

herlig serie, må ha vært en flott opplevelse, fantastisk flott fugl

Lasse sa...

Wow vilket möte! Fina bilder Willy !

Willy Gill sa...

Hei, Kolbjørn og Lasse. Takk så masse for kommentarene. Willy

Rolf Hult sa...

Fantastisk bra jobba! Intet er flottere enn å få muligheten til å fotografere fugl i sitt rette naturlige element. Haukugla er en sjeldenhet forunt de få som klarer å finne den, gratulerer!

Unknown sa...

Noen ganger har man flaks, noe du har tatt godt vare på med en flott serie!

Willy Gill sa...

Rolf, takk for hyggelig kommentar. Det er moro med slike uventede møter.

Kai, takk for kommentaren. Gøy du liker bildene.

Willy