onsdag 7. desember 2011

Hønsehauksesongen er igang igjen - Goshawkseason # 2

Ja, nå er det endelig stor aktivitet på åteplassen igjen. Spurvehaukene har veket plass for sin større slektning hønsehauken. En dag i slutten av november mens jeg var på vei opp til skjulet, føy det ut en hønsehauk i nærheten. Senere samme dag mens jeg ventet på besøk av spurvehaukene, kom en ny hauk flygende sakte over skjulet. Da visste jeg at ting var i ferd med å skje. Jeg må si det var deilig etter å ha lest på mange andre blogger om aktive hønsehauker på divere åteplasser.

Så kom stormen "Berit". Det blåste noe vanvittig på åteplassen, og den nye bua vår veltet rett og slett. Enorme krefter selv et stykke fra kysten. Heldigvis fikk vi snudd den på rett kjøl igjen, og til alt hell var det minimale skader på bua.

Fugl ble plassert på samme stokken som i fjor, og haukene fikk noen dager i ro og fred før jeg tok turen opp igjen. Fjør spredt overalt og en fugleskott uten kjøtt vitnet om at hauken hadde vært her de seneste dagene. Ny fugl ble plassert mens det ennå var mørkt, og så var det bare  å vente. Litt før kl. 08.30 forsvant plutselig alle svarttrostene med et svare leven. Og så ble det stille - lenge. Så etter en halv time lander plutselig en voksen hauk i sittetreet. Yes!!! Da er vi igang igjen med en ny hønsehauksesong.



Merkelig nok blir den bare sittende. Frister ikke maten? Men så får jeg forklaringen. En ungfugl suser plutselig rett mot voksenfuglen før den setter seg i et tre like ved. Ungfuglen ser ut til å være merket. Ifølge grunneier Glenn har hekkingen slått feil i år for hønsehaukene lokalt, så dette er kanskje en omstreifer?

Etterpå blir det veldig mye skrik og skrål fra både ungfugl og voksenfugl. Men ingen av dem våger seg ned på åta. Etter en time forsvinner de begge to uten at det har blitt så mange bilder på meg.





Noen dager senere stemmer værmeldingen og jeg tar en ny tur. Dagen før har Glenn hørt ungfuglen, så jeg føler meg trygg på at jeg får haukebesøk. Omlag halv 9, før det er ordentlig lyst, sitter voksenfuglen der igjen. Denne gangen blir den bare sittende noen minutter i furua før den setter kursen ned mot åta. Og der blir den lenge. I hele tre og en halv time. Helt utrolig.





Kråka sitter godt fast, men hauken forsøker likevel å få den med seg.
Bare ved ett tilfelle blir den forstyrret av ungfuglen. Men jeg skal si at ungfuglen fikk klar beskjed om å holde seg vekk fra matfatet.



Etterpå fortsetter voksenfuglen å spise. Omsider er den mett og forsvinner inn i skogen igjen. Jeg sitter igjen med mange bilder og en fin opplevelse en kald vintermorgen på Sørlandet. Dette borger bra for resten av vinteren. Nå må jeg bare sørge for at det alltid er mat der oppe slik at haukene ikke forsvinner.

Jeg håper disse bildene kan være til inspirasjon for fotokompis Knut som nylig har hatt en ryggoperasjon. Mitt håp er at Knut snart er på beina igjen slik at vi igjen kan sitte sammen i bua og forevige fantastiske motiver fra den norske villmarka.


14 kommentarer:

Anonym sa...

Kjempefine bilder Willy.
Godt at det gikk så fint med åtebua,ingenting ødelagt.
Utrolig moro med ungfuglen som er ringmerket.
Hadde vært gøy og funnet ut hvor den kom fra.

Glenn Byremo.

Unknown sa...

Det er artig å se at dere får ned fuglene og at bildene blir bra.
Blir sikkert ikke siste innlegget fra bua.

Kåre

waldlaeufer68 Frank Scholtyssek sa...

Jeg er dypt imponert over dette flotte og uttrykksfulle bilder, registrerte jeg med dere nå og se tilbake ofte, jeg gleder meg til nye fra deg
Hilsen fra Tyskland Frank

ketil olsen sa...

Fin serie. Huggelig at hønsehauken er tilbake.

ketil

RyBee sa...

Hey Willy,
great pictures in your blog! Thanks for showing us!

Willy Gill sa...

Test

Willy Gill sa...

Hallo, Glenn, Kåre og Kjetil! Takk for kommentarene. Det er gøy å ha hønsehaukene tilbake på åteplassen vår. Håper på mye godt vintervær som kan gi mange fotomuligheter fremover. Planlegger bruk av vidvinkel og radiostyring for å få litt variasjon i bildene. Vi får se hvordan det går.

Zu meinem deutche freunds: Vielen dank fur freundliche kommentaren! Wilkommen zuruck in meinem blogg. Willy

Knut J Andersen sa...

Hei Willy.
Flotte bilder fra åteplassen vår. Kjenner det begynner å bruse i årene. Takk for varme ord. Håper på snarlig tilstedeværelse i åtebua.
Hilsen Knut

Hilda R.B sa...

Gratulerer med så mange flotte bilder. De er kjempefine... så skarpe og stemningsfulle.
De øynene da!!!
Jeg har ikke lagt ut noen åteplass i år, men får følge med på siden din og se hvordan det går. Lykke til!!!

Knut Egil Nes sa...

Hei!

Kjekt å se at aktiviteten er bra!
Flotte bilder!

mvh Knut Egil

Anonym sa...

Kjempefine bilder og blogg Willy.
Lykke til med åteplassen sammen med Knut.

Marit
Telemark.

Anonym sa...

Jeg er mektig imponert over bildene dine Willy.
Hviken råskap i hønsehaukens øyne!!!
Ja her var mange fine bilder fra åteplassen deres.
God jul.

Nina S.
Nordland.

Willy Gill sa...

Hei,Knut J., Hilda og Knut Egil. Takk for kommentarene. Jeg må si at det er deilig å være igang med hønsehaukene igjen. De er noen flotte fugler. Håper på mange møter nå gjennom vinteren.

Marit og Nina: Veldig hyggelig at dere har tatt turen innom bloggen min. Setter stor pris på kommentarene. Det som fasinerer meg mest med haukene, er det intense blikket.

Ha ei fin uke alle sammen!
Willy

Lasse sa...

Mycket fina bilder !