tirsdag 24. mai 2011

Hettemåke

Nå i helga var fruen opptatt med eksamensforberedelser. For at hun skulle få ro i huset, tok jeg de 3 søte små med på kjøretur. Med på lasset var selvfølgelig fotoutstyret. Omsider havnet vi i Mandal og i nærheten av Sjøsanden, nærmere bestemt Sånumskilen, tok vi oss en tur langs strendene. Jeg fant ikke mandarinender som fotokompis Knut observerte her for en tid tilbake. Men mellom mange svaner var det ei hettemåke som lot meg følge med på dets jakt etter småfisk. Det var en flott opplevelse. I det grunne vannet svømte måka langs land helt bevisst, frem og tilbake. Nær den så en fisk, gikk den raskt opp i luften og stupte ned. Noen ganger ble det bom, men noen ganger ble det lønn for strevet.

Når der var litt action på gang, dro jeg nytte av den høye skuddtakten som mitt Nikon D3s gir. Den hjertelige kommentaren fra min sønn på 4 år var; - Pappa, hvorfor tar du så mange bilder?

Nedenfor følger noen av bildene fra denne turen. Lysforholdene var ikke optimale, les grått drittvær!
Men innimellom var det ikke så galt. Det var iallefall en fin opplevelse å følge hettemåka på fisketur.







 Dette er jpg filer rett fra kameraet.

3 kommentarer:

Knut Egil Nes sa...

Hei!

Fine bilder!
Favorittene blir bilde 3 og 4.

Ha en flott uke!

mvh Knut Egil

Anonym sa...

Kjempefine bilder av "årets fugl" hettemåka.
Arten har gått kraftig tilbake de siste årene.
Gøy og koselig kommentar fra sønnen din Willy.
Tenker nok at han blir en "dyktig" naturfotograf som faren når de for lov til og være med rundt og se og lære av den skjønne naturen vi har her i nærområdet vårt.

Glenn Byremo.

Anonym sa...

Hei Willy.
Bravo. Flotte bilder av Hettemåka. Så dem også da jeg var på jakt etter Mandarinanda. Du hører dem på lang avstand. Hilsen Knut Andersen