fredag 31. desember 2010

Årets siste hauketur

Siste tur i skjulet ble like før jul, mens det fortsatt var kaldt på Sørlandet. Fotokompis Knut hadde vært i skjulet to dager på rad med besøk av voksenfuglen og optimismen min var stor for å få litt flere bilder av de voksne hønsehaukene.

Som bestilt kom ungfuglen tidlig på morgenen. I de siste har vi observert at den ikke går så mye på utlagt åte. Derimot jakter den intenst på skjærer, nøtteskriker og troster. Det er nesten som å se spurvehauken jakte etter småfugl. Masse action som dessverre er nesten umulig å feste på minnebrikka.

Lyset blir ganske bra utover morgenen, men dessverre viser ikke de voksne haukene seg. Likevel koser vi oss med ungfuglen og den pleier å gi oss endel gode muligheter. Så også denne gang.







Fluktbildet er tatt like etter at den lettet fra stokken. Den kom rett mot meg og autofokusen klarte dessverre ikke helt å henge med. Derfor er det ikke superskarpt. Satser på flere slike sjanser utover vinteren.

Ellers har den første høstsesongen i skjulet vært en stor opplevelse. Det å oppleve både spurvehauker og hønsehauker, samt en ørn såvidt, har vært fantastisk gøy. Nærheten til naturen føles veldig sterk i møte med disse flotte skapningene. Alle småfuglene har også bidratt til gode opplevelser. Ikke minst har jeg blitt bedre kjent med Knut etter mange timer sammen. Å oppleve naturen sammen med andre gjør opplevelsen sterkere.

Takk til dere som har kommentert bildene på bloggen. Jeg har ikke vært så god til å kommentere igjen, men jeg satser på å bruke litt mer tid på dette utover vinteren. Spesielt er det morsomt å følge de som har egne skjul for hønsehauken.

Takk for det gamle året, og Godt nytt år til alle sammen!

Willy

2 kommentarer:

Hilda R.B sa...

Ser at dere har hatt det kjempeartig på åteplassen. Du har nå fått mange fine bilder også. Fluktbilder er vanskelig. Noen ganger er en heldig . Øynene var skarpe da! Trening sies det... Du får ha et riktig godt nytt fotoår. Gleder meg til de neste bildene.

Willy Gill sa...

Hei, Hilda og takk for kommentaren.
Denne høsten og vinteren blir det lite fotografering av annet enn hønsehauk (hvis da ikke ørna også dukker opp). Dette er første gang jeg har jobbet målrettet med et prosjekt og det er ganske moro når man lykkes. Som sagt håper jeg på flere bilder av voksenhauk. Der har fotokompis Knut vært mer heldig enn jeg. Det har nok sammenheng med at han har bedre tid enn meg og har vært i skjulet mer enn dobbelt så mange ganger enn jeg har.

Ellers gleder jeg meg til rapporter fra dere om deres rovfuglskjul.