søndag 13. november 2011

Den uheldige spurveuglen

I januar for nesten 2 år siden tok jeg turen ut i garasjen for å rydde litt. Mens jeg flytter på noen krepseteiner, ser jeg plutselig at det ligger en død spettmeis  i den ene teina. Så vidt jeg husker med et hull i brystet. Jeg åpner teina, og ser plutselig at det sitter ei spurveugle der på den ene nettingveggen. Også den død, dessverre. Den må ha jaget spettmeisen og flydd inn i teina. Spettmeisen ble nok drept momentant, mens den lille spurveugla rett og slett må ha sultet i hjel siden den ikke klarte å komme ut av teina. Det hele gjør meg trist til sinns. Kunne jeg ha gjort noe for at dette ikke skulle ha skjedd? Konklusjonen min er nei. Teinene ble lagret inne i garasjen, og fuglene må ha fløyet inn mens porten har stått oppe et ubevoktet øyeblikk. Deretter har garasjen vært lukket i noen døgn før jeg oppdaget tragedien.

Jeg skulle så gjerne heller ha fotografert denne lille råtassen i levende live. Siden denne vinterdagen for et par år siden har jeg tenkt på å kalle på spurveugla. Det er sikkert flere artsfrender i nærheten og kanskje kan det lykkes. Hvis ikke får jeg hjelpe til litt og henge ut ei fuglekasse i løpet av vinteren.

Jeg er takknemmelig dersom noen av dere andre naturfotografer har tips til hvor nær bebyggelse man kan plassere fuglekasser for disse uglene.

Ingen kommentarer: