tirsdag 9. august 2011

Trebåter, del II

Liv etter døden? Dette er et eksistensielt spørsmål som har opptatt mennester gjennom alle tider. Hver og en av oss får gjøre seg opp en mening om dette. Uansett finner vi i naturen mange eksempler på at selv når døden inntreffer, er det ikke slutt.

Vi mennesker har til alle tider vært opptatt av å finne materialer i naturen til å lage redskap. Fram til for noen få tiår siden var det tre som ble benyttet til båter. Etter plastens inntog, blir det produsert stadig færre trebåter. Mange av trebåtene begynner etterhvert å oppnå en respektabel alder og hvem vet hvor lenge trebåtene er et vanlig syn langs kysten.

Ingen plastbåt kan måle seg mot en vakker trebåt, enten den er skinnende ny og lys i treet eller den har fått patina etter mange års bruk. Treet er dødt, men lever videre i mange tiår med rett vedlikehold.

Når jeg kommer over en fin trebåt i rett lys, må jeg bare forevige den. Nedfor kommer et par ferske trebåtbilder fra Lindesnes.

Jeg håper at jeg med mine bilder kan være med på å gi trebåten evig liv.




Ingen kommentarer: